Wat zijn de grootste misverstanden over rijlessen in Nederland?

Voor startende rijders kan de eerste rijles heel spannend zijn. Vooral wanneer je niet weet wat je kan verwachten en verschillende misverstanden over rijlessen je verder ongerust maken. In deze blog zullen verschillende misverstanden besproken worden.
Misverstand 1: aantal rijlessen
Het eerste misverstand is dat veel startende rijders denken dat 30 uur rijles het gemiddelde is. Dit geeft echter een vertekend beeld van de werkelijkheid. Rijscholen bieden rijlessen van verschillende lengtes aan, er zijn scholen die lessen van 45, 60 of 90 minuten bieden. Als je alleen rijlessen van 45 minuten neemt, heb je na 30 rijlessen veel minder ervaring dan iemand die lessen van 90 minuten krijgt.
Daarnaast geven cijfers van het CBR aan dat het gemiddelde aantal rond de 43 uur ligt. Wanneer je lessen van 60 minuten kiest, is het gemiddelde dus 43 rijlessen. Bij een Rijschool in Breda wordt het lespakket van 40 lessen het meest gekozen. Het gemiddelde ligt dus ver boven de 30 rijlessen.
Gezien 43 lessen het gemiddelde is, betekent dit dat er ook mensen kunnen zijn die 10 rijlessen hebben voor hun examen en dat sommige mensen rond de 100 lessen nodig hebben. Het aantal rijlessen dat je nodig hebt, hangt onder andere af van je leersnelheid, eventuele beperkingen, de regelmaat van je rijlessen en de kwaliteit van je rijschool. Neem de tijd en voel je niet bezwaard als je meer lessen nodig hebt.
Wanneer je de rijlessen een tijd onderbreekt, kan je vaardigheid minder worden. Daarom is het belangrijk om niet langer dan een paar maanden de rijlessen te onderbreken. Je kunt het beste niet langer dan een maand onderbreken als dit mogelijk is.
Misverstand 2: maar één instructeur
Je maakt als startende bestuurder een keuze bij welke rijschool je les wil krijgen. Een misverstand is dat je hier tot je examen aan vastzit, dit is zeker niet zo. Klikt het niet tussen jou en je instructeur of zou je gewoon liever les krijgen van iemand anders? Dan kun je zo overstappen naar een andere rijschool. Als je wel bij dezelfde rijschool wil blijven, kun je simpelweg aangeven dat je liever van een andere instructeur les zou willen krijgen. Het kan zijn dat je dit liever niet direct zegt tegen je instructeur, dan kun je de school rechtstreeks mailen of bellen, ze kijken graag met je mee zodat je op je plek zit!

Misverstand 3: je mag geen fouten maken
Het zou natuurlijk superfijn zijn als alles in een keer goed zou gaan, maar helaas is dit niet realistisch. Iedereen maakt fouten en zeker tijdens de rijlessen zal niet alles in een keer vlekkeloos verlopen. Dit is hartstikke normaal en wordt ook van je verwacht, de instructeur snapt dat rijlessen stressvol kunnen zijn. Wanneer je fouten maakt, ziet de rijinstructeur juist waar nog aan gewerkt moet worden. Dit helpt jou en je rijinstructeur om de rijlessen efficiënt te laten verlopen. Het is een misverstand dat je tijdens je rijlessen geen fouten mag maken. Wees dus niet bang om fouten te maken, maar probeer altijd op de veiligheid te letten.
Fouten tijdens het examen
Ook tijdens je rijexamen mag je fouten maken. Iedereen maakt wel eens en fout op de weg, losstaand van de rijervaring. Daarom kun je ondanks verschillende fouten of onhandige acties gewoon slagen, zolang het veilig blijft.
Fouten waarbij de veiligheid in gevaar wordt gebracht worden wel zwaar geteld tijdens je examen. Denk hierbij aan door rood rijden, verkeersborden negeren, geen controle over het voertuig hebben of geen voorrang verlenen waar dit wel moet.
Kleine fouten worden als verbeterpunten gerekend. Denk hierbij aan te laat schakelen, onzeker reageren en niet netjes parkeren. Dit mag je zeker een paar keer fout doen, zolang je maar laat zien dat je overwegend goede keuzes maakt.
Misverstand 4: je moet in de eerste rijles alles doen
Sommige starters denken dat ze tijdens de eerste rijles gelijk alles moeten doen. Van schakelen tot sturen, van in de spiegels kijken tot inparkeren. Dit is echter helemaal niet waar. De taken van de eerste rijles verschillen per rijschool en instructeur, maar je hoeft nooit gelijk alles zelf te doen.
Tijdens de eerste les leer je voornamelijk de auto en de instructeur kennen. De instructeur zal uitleggen wat je al moet weten en waar je de eerste les mee bezig gaat zijn. Dit is bijvoorbeeld het besturen van de auto, waarbij de rijinstructeur andere belangrijke handelingen nog uit zal voeren. De instructeur kan tijdens de les bij het stuur en zal goed opletten dat alles veilig verloopt. Vervolgens kan het zijn dat je al gas mag geven en mag remmen, dit verschilt per rijinstructeur. In de volgende lessen zal steeds meer door jou gedaan worden, waarbij de instructeur stap voor stap alles zal uitleggen en ondersteunen.
Kortom
Er zijn dus verschillende misverstanden die een vertekend beeld geven van rijlessen. Je hoeft niet bij een specifieke rijinstructeur te blijven, je mag fouten maken en je hoeft niet alles in de eerste rijles al te doen. De gemiddelde hoeveelheid rijles is 43 uur, maar het maakt niet uit of je 10 of 100 lessen nodig hebt. Zolang je maar genoeg geoefend hebt en je veilig kan verplaatsen over de openbare weg. Veel rijplezier!




