Hoe creëer je aantrekkelijke content voor jouw horecazaak?

jongeren werken in de keuken van een horecazaak

Je interieur ziet er helemaal top uit, je menukaart is zorgvuldig uitgedacht en je personeel is helemaal klaar om nieuw gasten te verwelkomen. Alleen, hoe ga je ervoor zorgen dat al die potentiële gasten dat weten? Hoe val je op tussen alle horecazaken en cafetaria’s?

Het is belangrijker dan ooit dat je er met jouw zaak tussenuit springt. Dit is iets waar veel cafetaria- en horecaondernemers mee worstelen. Er zijn ontzettend veel mogelijkheden om reclame te maken. En iedereen beweert dat die de sleutel tot succes gevonden heeft. Niet verwonderlijk dus, dat je niet altijd weet waar je het beste kunt starten. Wij hebben hieronder enkele zaken op een rijtje gezet om je op weg te helpen. Deze helpen jou om meer mensen te bereiken en je verhaal naar buiten te brengen. Zo heb je altijd iets te vertellen en trek je extra gasten aan, of laat je juist gasten vaker terugkomen.

Ben zichtbaar in de zoekmachine

Locatie is misschien wel het belangrijkste onderdeel in de horeca. Zit je vlak bij een toeristische trekpleister, gezellig pleintje of drukke plaats, dan komen er spontaan meer mensen over de vloer. Dit principe geldt online ook. Google is een van de drukste plaatsen op het internet. Hebben mensen een vraag, zoeken ze naar informatie of willen ze de weg weten? Dan gebruiken ze de populairste zoekmachine ter wereld. Investeer dus in je zichtbaarheid op Google om zo meer mensen naar je zaak te lokken. Dit kan door bijvoorbeeld een bedrijfsprofiel aan te maken via ‘Google My Business’. Google gebruikt dan alle informatie van dit bedrijfsprofiel om zoekresultaten aan potentiële gasten te tonen. Zoekt er iemand naar “Restaurant + jouw stad/ drop”?  Is iemand binnen Google Maps op zoek naar leuke adresjes in de buurt? Met een volledig bedrijfsprofiel krijgen ze jouw zaak wellicht te zien.

Lees ook:  Investeren in start-ups: de kansen en uitdagingen voor kleine beleggers

Heb je moeite met zichtbaar worden in de zoekmachine? Kijk wat een reclamebureau voor jou kan betekenen.

Zorg dat je actief bent op social media

Niet alleen Google is drukbezocht. Nederlanders spenderen gemiddeld twee uur per dag op social media zoals Facebook, Instagram of TikTok. En dat zijn niet alleen de millennials en Generatie Z. Als je niets met social media doet, mis je dus veel kansen om nieuwe mensen te bereiken. Zorg dat je regelmatig informatie deelt, anders hebben je gasten namelijk geen reden om je te volgen op social media. Onderschat hierbij ook niet het belang van mooie foto’s en video’s als je op social media actief bent, bekijk hier de meest effectieve manieren om te promoten. Hieronder zetten we enkele tips op rij om jouw social mediakanalen naar een hoger niveau te tillen.

vooraanzicht van een horecazaak

Vertel een onweerstaanbaar verhaal

Deel de unieke passie en beleving achter jouw horecazaak. Zorg dat je social media volgers de sfeer kunnen proeven, de keuken kunnen bewonderen en kennismaken met jouw team. Zorg voor een virtuele beleving die potentiële klanten hongerig maakt.

Visuele verleiding

Deel nette en oogverblinde foto’s en video’s van je gerechten, interieur en evenementen. Maak hierbij, indien mogelijk, gebruik van professionele fotografie en video. Speel met creatieve invalshoeken en belichting. Een video is altijd beter, je kunt namelijk met een video van je gehele terras met terrasoverkapping met markies meer laten zien dan met alleen een foto van je terras.

Interactie

Zorg dat je vragen stelt, polls organiseert en reageert op reacties en berichten. Bouw een band op met je volgers en maak je social media een bruisende community. Zo zullen volgers sneller naar jouw restaurant komen en hebben volgers minder snel vragen over jouw restaurant.

Lees ook:  Wat is een dual sim en waarom is dit een slimme zakelijke keuze?

Maak gebruik van trends

Houdt de nieuwste trends op social media goed in de gaten, zodat je hier creatief op in kunt spelen. Maak gebruik van relevante hashtags, organiseer challenges en maak gebruik van trending topics. Zo kun je op Tiktok of Insta reels kijken welke sounds en trends momenteel trending zijn. Zo heb je sneller de kans dat jouw social media posts viraal gaan en dat jouw restaurant of horecazaak volgeboekt wordt.

Zet advertenties in

Investeer in gerichte social media-advertenties om jouw doelgroep te bereiken. Maak gebruik van geavanceerde targeting opties om je budget optimaal te kunnen gebruiken. Dit kan ervoor zorgen dat je op korte termijn meer volgers en klanten kunt krijgen.

Analyseer en optimaliseer

Maak gebruik van je statistieken en analyseer wat wel en niet werkt. Blijf hierop je strategie aanpassen en optimaliseer je content op basis van data. Merk je dat meer mensen je post zien als recepten post? Post dan meer recepten!

Houdt het leuk

Social media zijn geen statisch platform. Laat je creativiteit de vrije loop, experimenteer en geniet van de interactie met je volgers. Zo houd je het leuk voor jezelf en maak je jezelf uniek.

Vraag om een review bij elke bestelling

Onder het motto: “niet geschoten, is altijd mis”. Vraag je gasten actief om een review bij elke geplaatste bestelling. Doe dit op een leuke en creatieve manier, bijvoorbeeld door de vraag met een kwinkslag op het ticket te zetten of door een leuk kaartje te geven. Een review op Google of Facebook is altijd mooi meegenomen, maar vergeet ook platformen zoals Tripadvisor niet. Zeker als er in jouw stad of dorp veel toeristen langskomen. Zo bereikt je restaurant, cafetaria of horecazaak nieuwe gasten die nog niet vertrouwd zijn met de buurt.

Lees ook:  Wat zijn de voordelen van mediation bij geschillen?

Welke vormen van reclame werken nu het beste voor jouw cafetaria of horecazaak? Dat verschilt helaas van zaak tot zaak en van doelgroep tot doelgroep. Ons beste advies: ga lekker aan de slag met onze tips en probeer je zaak op verschillende manieren te promoten. Je zult snel genoeg merken wat voor jou het beste werkt.

Uitgelicht

Recent

Welke onderwerpen werken goed voor blogs van een makelaar?

Wat zijn de voordelen van mediation bij geschillen?

Wat zijn de grootste misverstanden over rijlessen in Nederland?

De toekomst van industriële röntgentechniek

© Bedrijfscontent
- 2025