Waarom goede bedrijfsfoto’s belangrijk zijn voor een bedrijf

Bedrijfsfotografie is heel anders dan school fotografie. Bij bedrijfsfotografie moet je goed duidelijk hebben wat je wilt overbrengen aan potentiële klanten. Het laten maken van bedrijfsfoto’s kunnen veel waarde toevoegen aan een bedrijf. Voor iedere vorm van communicatie heb je beeldmateriaal nodig. Denk aan social media, de website, flyers, etc. Lees in deze blog 5 redenen om te kiezen voor professionele bedrijfsfoto’s.

Ondersteuning van de merkidentiteit
Wat is merkidentiteit? Dat zijn de visuele elementen die jouw unieke identiteit en de kernwaarden van de organisatie vertellen aan de buitenwereld. Denk aan een logo, huisstijlkleuren, het lettertype en het beeld dat je gebruikt, zoals foto’s en video’s van bijvoorbeeld je mooie bedrijfspand. Het is belangrijk om dit goed over te brengen in beelden naar de klant. Hierbij kan een professionele fotograaf helpen.
Als je duidelijk weet hoe je als bedrijf wilt presenteren, is het nodig om een briefing voor een fotograaf schrijven. De fotograaf kijkt naar hoe jouw organisatie zich kan onderscheiden ten opzichte van de concurrenten. Het voordeel van bedrijfsfotografie is dat je in één keer een hele rits foto’s maakt die je voor een langere tijd kunt gebruiken.
Verhoging van de waarde van een bedrijf
Bedrijfsfoto’s die door een fotograaf worden gemaakt, vergen veel kwaliteit. De foto’s worden gemaakt met professionele materialen zoals een uitstekende camera, lichtset en flitser. Daarnaast worden de foto’s ook professioneel nabewerkt om de contrast en kleuren te verbeteren. Ook wordt vaak het logo en andere elementen toegevoegd met fotoshop. Deze foto’s zouden ook opgehangen kunnen worden binnen het bedrijf, om het bedrijfspand er mooi uit te laten zien.
Trots laten zien in de bedrijfsfoto’s
Waarschijnlijk ben je trots op je bedrijf. Wat jullie doen mag zeker gezien worden! We zijn misschien gewend op bescheiden te zijn, maar gepaste trots mag ook zeker getoond worden. Om trots te kunnen uitstralen op een foto zorgt een fotograaf ervoor dat collega’s zich op hun gemak voelen voor de camera. Hiervoor is het belangrijk om een ontspannen sfeer te creëren tijdens de shoots.

Wat wil je overbrengen aan de klant?
Voor dat je bedrijfsfoto’s laat maken is het belangrijk om de volgende 5 dingen van tevoren al gaat bepalen:
Wat is je missie?
Krachtige beelden blijven hangen en maken impact. Door je missie voor ogen te hebben, kun je met berichten direct laten zien waar je voor staat en gaat. Daarnaast zorgt dit voor een geloofwaardig bedrijf. Beantwoord vragen zoals: waarom doe je wat je doet? Wat maakt je bedrijf sterk? En ‘’Hoe doe je dit? Hierbij wil je naast de juiste missie natuurlijk ook de juiste software tools gebruiken. De juiste tools kunnen een foto maken of juist helemaal verpesten, let hier dus op!
Wat wil je uitstralen?
Ook is het belangrijk om na te denken wat je wilt uitstralen naar de buitenwereld. Wil je bijvoorbeeld laten zien dat je betrouwbaar bent? Recensies zijn dan vaak niet genoeg om een klant over te halen om met jou samen te gaan werken. Door mooie bedrijfsfoto’s in te zetten waarbij je in gesprek bent met huidige klant, brengt dit het betrouwbare gevoel direct over. Staat je bedrijf voor duurzaamheid en het recyclen van producten? Laat dit dan ook goed naar voren komen in de foto’s.
Zorg voor een sterk concept
Een sterk concept bestaat uit een missie, visie, de boodschap en uitstraling die je wilt overbrengen. Met een sterk concept loopt de fotoshoot ook nog eens een stuk vlotter, omdat je precies weet wat je wil. Ook kan het hebben van een sterk concept ook nog eens zorgen voor een beter resultaat. Daarnaast laat je duidelijk weten waarom klanten zouden moeten potentiële klanten zouden moeten kiezen voor jouw bedrijf.
Een ander voorbeeld is dat je de klant hiermee overtuigt dat jij en je werknemers hun werk belangrijk vinden. Dit kan vervolgens weer zorgen voor een stimulatie van de mond-tot-mondreclame voor jouw bedrijf!
Bekijk ook eens onze blog over de luchtstroom in bedrijfspanden.