Waarom bedrijven zelf hun productplaatsing moeten betalen

Bij het aanbieden van producten en diensten komen verschillende kosten kijken: kosten voor productontwikkeling, bezorg- en installatieservices en de kosten voor productplaatsing. De manier waarop je deze kosten terugverdient of omgaat met deze kosten is voor ieder bedrijf anders. Sommige bedrijven kiezen ervoor om deze kosten door te berekenen aan de klant, terwijl dit eigenlijk niet de beste marketingkeuze is. Waarom is dit zo en wat zijn de voordelen aan het dragen van deze kosten door het bedrijf zelf? Dat leggen we uit in deze blog!

Voordelen van het betalen van productplaatsingskosten door bedrijven
De belangrijkste vraag voor veel bedrijven is natuurlijk: waarom zou je als bedrijf zelf de productplaatsing betalen? Je zou denken dat dit geen geld oplevert, maar dit is in de praktijk dus wél zo! Het dragen van de plaatsingskosten biedt namelijk tal van voordelen voor een bedrijf. We zetten alle voordelen voor je op een rijtje, zodat jij begrijpt waarom het voor jouw bedrijf voordelig is om de plaatsingskosten voor eigen rekening te nemen.
Klanttevredenheid
Door de kosten voor het plaatsen van producten voor eigen rekening te nemen, kun je als bedrijf een hoger niveau van klantenservice bieden. Op deze manier krijg je meer waardering van klanten door de extra service die je verleent, zonder extra kosten in rekening te brengen. Dit zorgt voor klanttevredenheid waardoor je klanten loyaal blijven aan jouw bedrijf. De laatste stap in de customer journey wordt vervuld, waardoor klanten sneller geneigd zijn om herhaalaankopen te doen.

Verkoop boosten
Klanten zijn heel gevoelig voor prijzen en kunnen daardoor afgeschrikt worden door extra kosten bovenop de aankoopprijs van het product. Door de kosten voor productplaatsing aan de klant door te berekenen, kunnen bedrijven het risico lopen potentiële klanten te verliezen aan concurrenten die deze kosten niet in rekening brengen.
Wil je meer weten over een zakelijke lening? Lees dan nu meer!
Voorbeeld: een potentiële klant heeft het plan om een veranda te laten bouwen, maar beschikt over een beperkt budget. Om met de bouw te beginnen is er een vergunning voor een veranda nodig. Dit vormt een financiële drempel voor de klant. Hij gaat op zoek naar een bedrijf dat niet alleen een veranda kan plaatsen, maar ook bereid is om geen extra kosten in rekening te brengen voor het proces. Uiteindelijk komt hij bij een bedrijf terecht dat wil meehelpen om de totale kosten voor de klant te verlagen.
Opvallen tussen concurrenten
Bedrijven die de plaatsingskosten voor eigen rekening nemen, kunnen zichzelf onderscheiden van concurrenten in de markt. Door een gunstigere positie in de markt zorg je automatisch weer voor meer aankopen en zal het je uiteindelijk dus meer geld opleveren.
Uitgebreide service
Door de plaatsingskosten voor eigen rekening te nemen, bied je als bedrijf een uitgebreidere service aan. Je hebt klanten simpelweg meer te bieden dan concurrenten voor een goedkopere prijs, waardoor klanten sneller geneigd zijn om bij jouw bedrijf een aankoop te doen. Daarnaast zorgt een uitgebreide service weer voor klanttevredenheid, wat uiteindelijk zorgt voor mond-tot-mondreclame.

Voorbeelden
Bij veel bedrijven zitten de productplaatsingskosten al inbegrepen bij de aangeboden service. We noemen een aantal voorbeeld van verschillende bedrijven die dit al doen:
Bedrijven die wasmachines verkopen. Bij het leveren van de wasmachine zitten de plaatsings- en installatiekosten inbegrepen bij de prijs. Ze bieden een full-service aan, waardoor de aankoop van de klant makkelijker wordt gemaakt en dit biedt veel gemak aan de klanten.
Of bijvoorbeeld bedrijven die veranda’s of carports verkopen, bieden de mogelijkheid om de overkapping door hun eigen installatieteam te laten plaatsen, zonder extra kosten. Veel mensen kiezen er ook voor om zelf een carport te bouwen, dan zijn plaatsings- en leveringskosten al helemaal overbodig.
Markttrends in de toekomst
Er is een groeiende vraag naar gemak waardoor bedrijven extra services aanbieden. We verwachten dat dit alleen maar meer gaat worden in de toekomst. Het is voor een bedrijf dus belangrijk om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen en trends. Op deze manier blijf je altijd voor op je concurrenten!
Wil je meer lezen over trends? Lees dan nu meer over de laatste keukentrends op kantoor of de kracht van recycling voor bedrijven.